Van egy jó hírünk: körülöttünk izzik, forr a levegő a tervezők asztalán, miközben mamut léptekkel alakul át a szakma. Változik a technológia, egyre inkább fordulunk a számítógépekkel támogatott formatervezés (CAD) és gyártási folyamatok (CAM) irányába.

Nyilván ez nem mindenki számára újdonság és vannak akik 10-15 éve szervesen követik az eseményeket.

El kell, hogy mondjuk, 13 éve kerültünk közelebb előszőr ehhez a világhoz. Azóta sok gyártót, terméket és anyagot ismertünk meg és teszteltünk mi magunk is.

A legnagyobb probléma, hogy a 3D-s nyomtatás, mint technológia, nagyon gyorsan fejlődik. Nevet nem említve, van olyan cég, amely a mi, mint felhasználók, “bőrén” fejleszti a termékét. Ami tavaly még modern dolog volt, az 1 év elteltével már mindennapos, akár a nyomtatás minőségről, akár a technológia jellegéről, akár az anyagokról beszélünk.

Ha 3D-s tervezésű ékszeröntésére adja valaki a fejét és úgy dönt, hogy komolyabb befektetés nélkül kipróbálná a technológiát egy erre szakosodott, szervizt biztosító cégen keresztül, a következőket javasoljuk:

1. Tökéletesen direkt öntéssel leönthető polimer alapanyag és eljárás, mely úgy viselkedik, mint a viasz, még nincs a piacon. Mi legalábbis nem találkoztunk teljesen tökéletesen önthető és kiégethető polimerrel.

2. A nyomtatott darabok hideg vagy meleg gumizását javasoljuk és az arról történő viasz-vesztéses öntést.

3. A legfontosabb, hogy tisztában legyél vele, milyen technológiával és milyen alapanyagból készült a nyomtatás, mielőtt az öntő cégnek ezt leadnád. Ezt érdemes megrendeléskor a megfelelő ismeretekkel rendelkező szakemberrel megbeszélni.

4. Polimerről direkt, de jó öntés egyáltalán nem lehetetlen. Azonban ennek több speciális feltétele van. (Speciális kiégetési ciklus, speciális anyagok, külön kezelés, lehetőleg szellőző ventillátoros kemence. ) Mivel a hazai lehetőségek kissé korlátozottabbak, 1-2 modell külön-külön kezelése nehezen megoldható és jelentős költségekkel jár, ha a szolgáltató is szeretné ezeket a feladatokat rentábilisan megoldani.

A szakma ebbe az irányba halad, a folyamat megállíthatatlan, ezt mi is tudjuk. Megrendelő és szolgáltató közös feladata és érdeke a tájékoztatás és a kölcsönös információáramlás.